روستای اندریان
روستای اندریان
شناساندن زادگاهم و نظراتم

       رم در کامپیوتر یک حافظه موقت و سریع است که بین دو بخش ذخیره ‌اطلاعات و پردازشگر قرار گرفته است. این حافظه به صورت موقتی استفاده می‌شود و اطلاعاتی که باید مورد پردازش قرار بگیرند ابتدا روی رم ذخیره می‌شوند. این موضوع به دلیل سرعت بسیار بالای رم در مقابل هارد کامپیوتر است و در واقع اطلاعات از روی هارد با سرعت کم به رم با سرعت زیاد منتقل می‌شوند تا در اختیار پردازنده قرار بگیرند. اما مشکل از زمانی آغاز می‌شود که چندین برنامه بخواهند به توان پردازشی سیستم دسترسی داشته باشند و یا یک برنامه بزرگ بخواهد اجرا شود. در این حالت ظرفیت رم برای پذیرش تمام اطلاعات کافی نیست و سیستم ناچار است قسمتی از این اطلاعات را به صورت مستقیم از روی هارد دیسک بخواند. در این شرایط به دلیل سرعت پایین هارد، ارسال اطلاعات هماهنگ با توان پردازش نیست و سرعت رایانه کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که بعد از چند سال سرعت کامپیوتر افت می‌کند همین موضوع است. رایانه‌ای که پنج سال پیش با قیمت بالایی خریداری کرده‌اید هنوز همان رایانه است اما نرم‌افزارها عوض شده‌اند. در آن زمان ویندوز ایکس‌پی کمتر از پانصد مگابایت رم لازم داشت تا برنامه‌ها و ابزارهای خود را در حالت آماده نگاه دارد اما در ویندوز هفت این مقدار حدود یک گیگابایت است. نرم‌افزارهای دیگر هم به همین شکل پیشرفت کرده‌اند. برنامه‌هایی که برای اینترنت، آفیس و یا پخش فیلم استفاده می‌کنيد سنگین‌تر از گذشته شده‌اند. یکی از موثرترین راه‌های افزایش سرعت سیستم ارتقای رم و افزایش ظرفیت آن است. در این حالت ظرفیت بیشتری برای داده‌ها وجود دارد. اما قضیه به این سادگی‌ها هم نیست زیرا رم‌‌ها باید با سیستم سازگاری کامل داشته باشند. برای خرید رم لازم است که به برخی نکات توجه داشته باشید که در ادامه می‌خوانید. در پایان همین مطلب به شما خواهم گفت چگونه رم سیستم خود را شناسایی کنید.
نوع رم
رم‌ها در طول چند سال گذشته سه نسل متوالی را تجربه کرده‌اند. نسل اول رم‌های DDR هستند که اکنون دیگر تولید نمی‌شوند. اگر رایانه شما از این رم‌ها استفاده می‌کند باید گفت این مدل‌ها در بازار کمیاب هستند و معمولا مدل‌های دست دوم آن را پیدا خواهید کرد. ضمن اینکه باید گفت سیستم‌های قدیمی که از این نوع رم‌ها استفاده می‌کنند، دیگر کارآیی چندانی ندارند و اگر رم‌ آنها را هم ارتقا دهید از نظر پردازنده و مادربورد باز هم محدودیت‌های زیادی خواهید داشت. پس با اینکه این ارتقا می‌تواند اندکی در سرعت سیستم موثر باشد بهتر است به فکر یک سیستم جدید باشید. نوع دوم رم‌ها DDR2 نام دارند و تا سال گذشته به وفور در رایانه‌ها استفاده می‌شدند اما با ورود نسل جدید رم‌ها این نوع از حافظه‌ها نیز کمتر تولید می‌شوند و به فراوانی نسل سوم نیستند. اگر قصد ارتقا دارید پیشنهاد می‌کنم زودتر این کار را انجام دهید زیرا با گذشت زمان، مدل‌های این رم‌ها کمتر و قیمت آنها بیشتر می‌شود. اغلب این رایانه‌ها توانایی اجرای ویندوز هفت را دارند البته این موضوع به شدت وابسته به کارآیی سایر قطعات است با این حال با توجه به کارآیی سیستم‌هایی که از رم‌های DDR2‌ استفاده می‌کنند می‌توان گفت ویندوز هفت روی آنها قابل اجرا است. نسل سوم رم‌ها یا مدل‌های DDR3 اکنون به راحتی در بازار یافت می‌شوند و انواع زیادی از آنها را می‌توانید در مدل‌های مختلف پیدا کنید که قیمت‌های متنوعی هم دارند.
ظرفیت
برای اجرای ویندوز هفت با کارآیي مناسب به‌طور متوسط به دو گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. البته این موضوع به معنی عدم اجرای ویندوز با یک گیگابایت رم نیست اما کارآیی ویندوز در ظرفیت دو گیگابایت بیشتر است. هر چقدر این مقدار بیشتر باشد فضای بیشتری برای اجرای نرم‌افزارها در اختیار دارید در نتیجه به صورت همزمان برنامه‌های بیشتری را می‌توانید اجرا کنید. مثلا زمانی که در اینترنت مشغول گشت‌وگذار هستید یک برنامه پخش موزیک نیز فعال ا

© 2011 - http://alef.ir/1388" target="_blank">الف



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 دی 1390برچسب:ارتقای رم کامپیوتر, توسط امیر حدادان |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.